|
REGIS
|
|
Informační systém pro registrační a licenční činnosti
|
|
|
Upozornění
V pondělí 1.2.2021 bude provedena změna v příjmu hromadných žádostí v systému REGIS. Hromadné žádosti, které v některé dílčí žádosti obsahovaly chybu, byly doposud celé odmítnuty. Nově budou v takovém případě formálně správné dílčí žádosti přijaty a pouze dílčí žádosti obsahující chybu budou odmítnuty. Zároveň bude k dispozici zaškrtávací pole „Přijmout pouze celou hromadnou žádost“, kterým budete moci zvolit původní, nebo nový způsob příjmu hromadných žádostí, podle vaší preference. Email potvrzující přijetí žádosti bude vždy obsahovat přílohu s přehledem přijatých i zamítnutých dílčích žádostí, výší dílčích částek správních poplatků a případnými důvody zamítnutí. Následně zasílaná platební instrukce bude zohledňovat pouze formálně správné dílčí žádosti přijaté ke zpracování, a proto může být vyměřená výše správního poplatku nižší, než byste očekávali při přijetí všech dílčích žádostí dané hromadné žádosti.
Úvod
Česká národní banka jako orgán dohledu nad finančním trhem umožňuje vybraným subjektům poskytujícím služby na finančním trhu podat žádost o registraci, povolení nebo zápis nebo ohlášení v elektronické podobě prostřednictvím informačního systému REGIS. Aktuálně je možné prostřednictvím systému REGIS podat žádosti uvedené
níže
. Postupně budou doplňovány další typy žádostí. Systém REGIS je nástroj sloužící k zefektivnění a urychlení zpracování žádostí o registraci nebo zápis do seznamu podaných u České národní banky.
Povaha podání prostřednictvím REGIS
Žádost podaná prostřednictvím systému REGIS má povahu podání v elektronické podobě podepsaného uznávaným elektronickým podpisem ve smyslu § 37 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
Technické požadavky pro podání žádosti a způsob podání žádosti
Pro přístup do systému (po vybrání volby „Podání žádosti“) je nutné použít
kvalifikovaný certifikát (uznávaný elektronický podpis)
. Pro použití kvalifikovaného certifikátu musí být v PC instalovaná podpora pro práci s certifikáty a JAVA – podrobnější informace, návod pro přístup do aplikace REGIS, popis nastavení internetového prohlížeče, instalační balíčky a často kladené dotazy naleznete v části
Návod a stažení podpůrných souborů
. S novelou zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů č. 204/2017 Sb. a zákona č. 370/2017 Sb., o platebním styku došlo ke změně formátů XML příloh nezbytných pro podání souvisejících žádostí. Stáhněte si aktuální XLSM pro generování těchto příloh.
Postup podání žádosti
Po přihlášení do systému pomocí kvalifikovaného certifikátu vyberte z nabídky požadovanou žádost, následně se zobrazí formulář, po jehož postupném vyplnění, formální kontrole a potvrzení se žádost odešle do České národní banky. Prostřednictvím systému REGIS lze podat pouze formálně správnou žádost (viz dále). Žadatel je obratem informován e-mailem o správnosti podané žádosti a jejím přijetí prostřednictvím systému REGIS. Vykazuje-li žádost formální nedostatky (např. nejsou vyplněna všechna povinná pole žádosti), nelze žádost touto cestou přijmout. V takovém případě rovněž nezačne běžet lhůta pro vyřízení žádosti. V případě, že se jedná o žádost, jejíž podání podléhá správnímu poplatku, obdrží žadatel rovněž platební instrukci s informacemi pro uhrazení správního poplatku. Po vyřízení žádosti je žadatel o výsledku informován zasláním osvědčení o registraci, případně jinou cestou.
Kontrola údajů v základních registrech
V souvislosti se zahájením provozu systému základních registrů od 1. 7. 2012 [
Informace o připravovaných změnách v povolovacích a registračních činnostech v souvislosti se základními registry (pdf, 203 kB)
] je pro úspěšné odeslání žádosti nutné vyplnění správných identifikačních údajů. Tyto údaje jsou systémem vyhodnocovány a v případě nesouladu mezi daty v základních registrech a daty obsaženými v žádosti dojde k vrácení žádosti systémem s požadavkem na opravu dat. Z tohoto důvodu Česká národní banka doporučuje před odesláním žádosti provést důslednou kontrolu správnosti vyplněných údajů, zejména pak kontrolu zadávaných adres. Ke kontrole adres vůči registru územní identifikace adres a nemovitostí lze využít internetovou aplikaci
Veřejný dálkový přístup
, umístěnou na stránkách ČÚZK.
Obsah žádosti a požadavky na přílohy
Obsah žádosti podané prostřednictvím systému REGIS odpovídá obsahu žádosti dle příslušného právního předpisu. Systém REGIS umožňuje rovněž přijmout povinné přílohy žádosti. Česká národní banka upozorňuje, že pokud mají být, v souladu s příslušnými právními předpisy, k žádosti přiloženy originály dokumentů, lze je zaslat prostřednictvím systému REGIS pouze v případě, že jsou podepsány uznávaným elektronickým podpisem autora dokumentu (např. tiskopis k důvěryhodnosti vedoucí osoby žadatele, který je právnickou osobou, musí uznávaným elektronickým podpisem podepsat přímo vedoucí osoba), nebo konvertované do dokumentu obsaženého v datové zprávě subjektem oprávněným provádět autorizovanou konverzi dokumentů ve smyslu zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů. V opačném případě lze originály příloh zaslat v listinné podobě na adresu České národní banky, Odbor licenční, Senovážná 3, 115 03 Praha 1, pokud se jedná o přílohy k žádostem týkajících se investičních zprostředkovatelů, vázaných zástupců a vázaných zástupců penzijních společností, nebo na adresu místně příslušné
pobočky ČNB
, pokud se jedná o žádost o povolení k činnosti směnárníka nebo oznámení směnárenské provozovny. Seznam povinných příloh je stanoven příslušnými právními předpisy a lze jej nalézt rovněž v systému REGIS.
Kontaktní údaje
V případě technických dotazů týkajících se podání žádostí prostřednictvím informačního systému REGIS je možné kontaktovat ČNB na adrese
registrace.subjektu@cnb.cz
. Odborné regulatorní dotazy týkající se výkladu právních předpisů, příp. způsobu dokládání podmínek pro vyhovění žádosti, podávejte pomocí
formuláře pro kvalifikované dotazy
.
Přehled žádostí a bližší informace k jejich podání
Zákon o podnikání na kapitálovém trhu
Žádost o zápis do seznamu vázaných zástupců
podle § 32c zákona č. 256/2004 Sb. se podává společně s žádostí o zápis činností v oblasti zprostředkování doplňkového penzijního spoření podle § 74 zákona č. 427/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Seznam vázaných zástupců a rozsah jejich činnosti se předkládá v souboru ve formátu XML jako příloha žádosti prostřednictvím systému REGIS.
Podrobnější informace o způsobu podání žádosti včetně postupu pro vytvoření přílohy žádosti ve formátu XML
jsou dostupné v Metodice k vyplnění a zaslání žádosti o zápis do seznamu vázaných zástupců na internetových stránkách ČNB.
Tento postup platí i pro zápis do seznamu vázaných zástupců penzijních společností.
Přihlášení do aplikace REGIS
.
Prodloužení oprávnění k činnosti
v oblasti podnikání na kapitálovém trhu se týká investičních zprostředkovatelů a vázaných zástupců. V případě vázaných zástupců provádí prodloužení pouze zastoupený. Prodloužení lze provést pouze v období od 1. 10. do 2. 12., a to do konce následujícího kalendářního roku. Podrobnější informace jsou dostupné na internetových stránkách ČNB.
Přihlášení do aplikace REGIS
.
Zákon o distribuci pojištění a zajištění
Žádost o udělení oprávnění k činnosti samostatného zprostředkovatele
podle § 8 zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, a podle § 3 vyhlášky č. 196/2018 Sb., o žádostech podle zákona o distribuci pojištění a zajištění, se podává pouze elektronicky. ČNB vydá rozhodnutí ve lhůtě podle § 71 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Uvedené právní předpisy a podrobnější informace lze nalézt na internetových stránkách ČNB:
legislativní základna
,
povolovací a schvalovací řízení
. Žádost lze podat prostřednictvím elektronické aplikace ČNB REGIS:
Přihlášení do aplikace REGIS
Oznámení vázaného zástupce pro distribuci pojištění a zajištění
podle § 17 zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění podává zastoupený. Na základě tohoto oznámení zapíše ČNB (v případě splnění podmínek v § 16 zákona č. 170/2018 Sb.) oznámeného vázáného zástupce do registru, čímž vázanému zástupci vznikne oprávnění k činnosti. ČNB zapíše vázaného zástupce do registru neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne doručení oznámení.
Přihlášení do aplikace REGIS
Oznámení doplňkového pojišťovacího zprostředkovatele
podle § 26 zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění podává zastoupený. Na základě tohoto oznámení zapíše ČNB (v případě splnění podmínek v § 25 zákona č. 170/2018 Sb.) oznámeného doplňkového pojišťovacího zprostředkovatele do registru, čímž doplňkovému pojišťovacímu zprostředkovateli vznikne oprávnění k činnosti. ČNB zapíše doplňkového pojišťovacího zprostředkovatele do registru neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne doručení oznámení.
Přihlášení do aplikace REGIS
Oznámení samostatného zprostředkovatele o změně
údajů zapisovaných do registru podle § 42 zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění a ve skutečnostech, které jsou podmínkou pro udělení oprávnění k činnosti podle § 7 zákona č. 170/2018 Sb. Na základě tohoto oznámení změní ČNB údaje zapisované do registru u samostatného zprostředkovatele do 5 pracovních dnů ode dne doručení oznámení.
Přihlášení do aplikace REGIS
Akreditovaná osoba – změna
udělené akreditace dle § 63 odst. 1 zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění, a oznámení akreditované osoby o změně dle § 65 zákona č. 170/2018 Sb.
Přihlášení do aplikace REGIS
Oznámení o ukončení činnosti
podle § 11 odst. 1 písm. c), § 20 odst. 1 písm. c), § 29 odst. 1 písm. c) a § 66 odst. 1 písm. c) zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění podává samostatný zprostředkovatel, akreditovaná osoba, v případě vázaného zástupce a doplňkového pojišťovacího zprostředkovatele se podává prostřednictvím zastoupeného. Neposkytne-li mu zastoupený potřebnou součinnost, může vázaný zástupce nebo doplňkový pojišťovací zprostředkovatel podat oznámení samostatně.
Přihlášení do aplikace REGIS
Toto oznámení, pokud bude podané zastoupeným, způsobí v případě doplňkového pojišťovacího zprostředkovatele (dále jen „DPZ“) zánik oprávnění k činnosti daného DPZ bez ohledu na skutečnost, že tento DPZ spolupracuje s dalšími zastoupenými. Pokud chce zastoupený pouze vymazat svoji vazbu na DPZ, nechť použije „Oznámení doplňkového pojišťovacího zprostředkovatele.“ Stejný účinek, tedy zánik oprávnění k činnosti DPZ, bude mít toto oznámení podané samotným DPZ, nicméně v tomto případě se bude jednat o projev jeho vůle.
Oznámení samostatného zprostředkovatele, jehož oprávnění k činnosti vzniklo z registrace pojišťovacího agenta/pojišťovacího makléře, o skutečnostech podle § 120 odst. 6 zákona č. 170/2018 Sb., o distribuci pojištění a zajištění.
Před prodloužením oprávnění k činnosti musí výše uvedený samostatný zprostředkovatel oznámit ČNB skutečnosti uvedené v § 120 odst. 6 zákona č. 170/2018 Sb.
Každý samostatný zprostředkovatel, jehož se toto oznámení týká, jej může použít pouze jednou!!!
Přihlášení do aplikace REGIS
Prodloužení oprávnění k činnosti
v oblasti distribuce pojištění a zajištění se týká samostatných zprostředkovatelů, akreditovaných osob, vázaných zástupců a doplňkových pojišťovacích zprostředkovatelů. V případě vázaných zástupců a doplňkových pojišťovacích zprostředkovatelů provádí prodloužení pouze zastoupený, resp. daný zastoupený. Prodloužení lze provést pouze v období od 1. 10. do 2. 12., a to do konce následujícího kalendářního roku.
Přihlášení do aplikace REGIS
.
Zákon o směnárenské činnosti
Žádost o povolení k činnosti směnárníka
podává podle § 6 zákona č. 277/2013 Sb., o směnárenské činnosti, žadatel, kterým je fyzická nebo právnická osoba. ČNB žádosti vyhoví, pokud žadatel doloží splnění podmínek uvedených v § 6 odst. 1 zákona č. 277/2013 Sb. a předloží přílohy podle § 3 nebo § 4 prováděcí vyhlášky č. 315/2013 Sb. Uvedené právní předpisy a podrobnější informace lze nalézt na internetových stránkách ČNB:
legislativní základna
,
povolovací a schvalovací řízení
. Žádost je možné podle § 7 odst. 1 vyhlášky č. 315/2013 Sb. podat pouze prostřednictvím internetové aplikace ČNB REGIS.
Přihlášení do aplikace REGIS
.
Oznámení směnárenské provozovny
a oznámení změn údajů v oznámení, včetně oznámení o ukončení činnosti v provozovně, podává provozovatel směnárenské činnosti, kterým je osoba uvedená v § 3 zákona č. 277/2013 Sb., o směnárenské činnosti [a) banka, zahraniční banka, zahraniční finanční instituce za podmínek stanovených zákonem upravujícím činnost bank, b) spořitelní a úvěrní družstva za podmínek stanovených zákonem upravujícím činnost spořitelních a úvěrních družstev a c) směnárníci]. Provozovatel podle § 10 odst. 4 uvedeného zákona oznámí ČNB, kde bude jeho provozovna umístěna, alespoň 3 pracovní dny přede dnem, ve kterém v ní začne provozovat směnárenskou činnost. Oznámení je možné podle § 7 odst. 1 vyhlášky č 315/2013 Sb. podat pouze prostřednictvím internetové aplikace ČNB REGIS.
Přihlášení do aplikace REGIS
.
Zákon o doplňkovém penzijním spoření
Žádost o udělení oprávnění k činnosti samostatného zprostředkovatele
podle § 77b zákona č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů se podává pouze elektronicky. ČNB vydá rozhodnutí ve lhůtě podle § 71 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Uvedené právní předpisy a podrobnější informace lze nalézt na internetových stránkách ČNB:
legislativní základna , povolovací a schvalovací řízení
. Žádost lze podat prostřednictvím elektronické aplikace ČNB REGIS:
Přihlášení do aplikace REGIS
.
Oznámení samostatného zprostředkovatele o změně
údajů zapisovaných do registru podle § 83 zákona č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů a o změně ve skutečnostech, které jsou podmínkou pro udělení oprávnění k činnosti podle § 77d zákona č. 427/2011 Sb. Na základě tohoto oznámení změní ČNB údaje zapisované do registru u samostatného zprostředkovatele do 5 pracovních dnů ode dne doručení oznámení.
Přihlášení do aplikace REGIS
.
Oznámení vázaného zástupce
pro zprostředkování doplňkového penzijního spoření podle § 78b zákona č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů, podává zastoupený. Na základě tohoto oznámení zapíše ČNB (v případě splnění podmínek v § 78a zákona č. 427/2011 Sb.) oznámeného vázáného zástupce do registru, čímž vázanému zástupci vznikne oprávnění k činnosti. ČNB zapíše vázaného zástupce do registru neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne doručení oznámení.
Přihlášení do aplikace REGIS
.
Prodloužení oprávnění k činnosti
v oblasti zprostředkování doplňkového penzijního spoření se týká samostatných zprostředkovatelů a vázaných zástupců. V případě vázaných zástupců provádí prodloužení pouze zastoupený. Prodloužení lze provést pouze v období od 1. 10. do 2. 12., a to do konce následujícího kalendářního roku.
Přihlášení do aplikace REGIS
.
Zákon o platebním styku
Oznámení pověřených zástupců poskytovatelů platebních služeb
podává platební instituce, správce informací o platebním účtu, poskytovatel platebních služeb malého rozsahu, instituce elektronických peněz nebo vydavatel elektronických peněz malého rozsahu. V případě vydavatelů elektronických peněz se oznámení podává pouze za pověřené zástupce, kteří poskytují platební služby, které se netýkají elektronických peněz. Podrobnější informace týkající se oznámení pověřených zástupců poskytovatelů platebních služeb jsou dostupné
zde
. Příslušné právní předpisy jsou dostupné
zde
.
Přihlášení do aplikace REGIS
.
Zákon o spotřebitelském úvěru
Žádost o udělení oprávnění k činnosti nebankovního poskytovatele spotřebitelského úvěru
podle § 11 zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, a podle § 3 vyhlášky č. 381/2016 Sb. o žádostech, oznámeních a překládání výkazů podle zákona o spotřebitelském úvěru, se podává elektronicky. ČNB vydá rozhodnutí o žádosti do 4 měsíců ode dne zahájení řízení. Uvedené právní předpisy a podrobnější informace lze nalézt na internetových stránkách ČNB:
legislativní základna
,
povolovací a schvalovací řízení
. Žádost lze podat prostřednictvím elektronické aplikace ČNB REGIS:
Přihlášení do aplikace REGIS
Žádost o udělení oprávnění k činnosti samostatného zprostředkovatele
podle § 19 zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, a podle § 4 vyhlášky č. 381/2016 Sb. o žádostech, oznámeních a překládání výkazů podle zákona o spotřebitelském úvěru, se podává elektronicky. ČNB vydá rozhodnutí ve lhůtě podle § 71 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Uvedené právní předpisy a podrobnější informace lze nalézt na internetových stránkách ČNB:
legislativní základna
,
povolovací a schvalovací řízení
. Žádost lze podat prostřednictvím elektronické aplikace ČNB REGIS:
Přihlášení do aplikace REGIS
Oznámení vázaného zástupce pro spotřebitelský úvěr
podle § 30 zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, a podle § 5 vyhlášky č. 381/2016 Sb. o žádostech, oznámeních a překládání výkazů podle zákona o spotřebitelském úvěru, podává zastoupený. Na základě tohoto oznámení zapíše ČNB (v případě splnění podmínek v § 29 zákona č. 257/2016 Sb.) oznámeného vázaného zástupce do jejich registru, čímž vázanému zástupce vznikne oprávnění k činnosti. ČNB zapíše vázaného zástupce do registru neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne doručení oznámení.
Přihlášení do aplikace REGIS
Oznámení zprostředkovatele vázaného spotřebitelského úvěru
podle § 40 zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, a podle § 5 vyhlášky č. 381/2016 Sb. o žádostech, oznámeních a překládání výkazů podle zákona o spotřebitelském úvěru, podává zastoupený. Na základě tohoto oznámení zapíše ČNB (v případě splnění podmínek v § 39 zákona č. 257/2016 Sb.) oznámeného zprostředkovatele do jejich registru, čímž zprostředkovateli vznikne oprávnění k činnosti. ČNB zapíše zprostředkovatele vázaného spotřebitelského úvěru do registru neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne doručení oznámení.
Přihlášení do aplikace REGIS
Oznámení změny poskytovatele spotř. úvěru, pro kterého je samostatný zprostředkovatel činný
podle § 55 odst. 1 písm. c) zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, a podle § 7 vyhlášky č. 381/2016 Sb. o žádostech, oznámeních a překládání výkazů podle zákona o spotřebitelském úvěru, podává samostatný zprostředkovatel. Na základě tohoto oznámení změní ČNB v registru údaje o osobách oprávněných poskytovat spotřebitelský úvěr, pro kterou je samostatný zprostředkovatel činný. ČNB změní výše uvedené údaj v registru neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne doručení oznámení. Oznámení lze podat pouze prostřednictvím elektronické aplikace ČNB REGIS.
Přihlášení do aplikace REGIS
Oznámení o ukončení činnosti
podle § 13 odst. 1 písm. b), § 22 odst. 1 písm. c), § 33 odst. 1 písm. c) a § 43 odst. 1 písm. c) zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, a podle § 8 vyhlášky č. 381/2016 Sb. o žádostech, oznámeních a překládání výkazů podle zákona o spotřebitelském úvěru, podává sám nebankovní poskytovatel spotřebitelského úvěru a samostatný zprostředkovatel, v případě vázaného zástupce a zprostředkovatele vázaného spotřebitelského úvěru se podává prostřednictvím zastoupeného. Neposkytne-li mu zastoupený potřebnou součinnost, může vázaný zástupce nebo zprostředkovatel vázaného spotřebitelského úvěru podat oznámení samostatně. V případě vázaného zástupce a zprostředkovatele vázaného spotřebitelského úvěru lze oznámení podat pouze prostřednictvím elektronické aplikace ČNB REGIS.
Přihlášení do aplikace REGIS
Prodloužení oprávnění k činnosti
v oblasti poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru se týká nebankovních poskytovatelů spotřebitelského úvěru, samostatných zprostředkovatelů, vázaných zástupců a zprostředkovatelů vázaného spotřebitelského úvěru pro daného zastoupeného. V případě vázaných zástupců a zprostředkovatelů vázaného spotřebitelského úvěru provádí prodloužení pouze zastoupený, resp. daný zastoupený. Prodloužení lze provést pouze v období od 1. 10. do 2. 12., a to do konce následujícího kalendářního roku. Podrobnější informace jsou dostupné na internetových stránkách ČNB.
Přihlášení do aplikace REGIS
.